حرکت موفق دانشگاه صنعتی کرمانشاه در جهت ساخت میکروپهپادها

تیم پژوهشی جوان دانشگاه صنعتی کرمانشاه با راهنمایی دکتر علیرضا دودمان تیپی یکی از اعضای هیأت علمی این دانشگاه با وجود امکانات محدود توانسته گامهای خوبی برای ارتباط علم با صنعت بردارد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ دکتر علیرضا دودمان تیپی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی کرمانشاه که دارای سابقه طولانی در حوزه صنعت می باشد، توانسته با این حرکت مؤثر و موفق در جهت ساخت میکروپهپادها، ضمن جلب توجه مسئولان به این تیم پژوهشی، دانشگاهیان را به مساله ارتباط علم با صنعت سوق دهد.
وی ضمن تبیین جایگاه کشورمان در فرایند طراحی،ساخت و تولید در حوزه پهپاد افزود: یکی از صنایعی که کشور ما در آن وارد شده و به طرز موفقیتآمیزی پیشرفت کرده است، صنعت طراحی، ساخت و تولید هواپیماهای بدون سرنشین است به خصوص در طراحی و ساخت پهپادهای سایز متوسط و بزرگ، در واقع این پیشرفت به گونهای است که کشور ما مورد تحسین و توجه کشورهای صاحب این سبک قرار گرفته است و همین دلیل واضحی برای رشد چشمگیر جمهوری اسلامی در حوزه پهپاد است.
با توجه به تحقیقات صورت گرفته از سوی تیم پژوهشی دانشگاه، طراحی، ساخت و تولید میکروپهپادهای الکتریکی موضوعی بود که کمتر در کشور به آن پرداخته شده بود و شاهد هستیم که شرکتهای خارجی به این موضوع ورود کردند و در جایگاه ویژهای قرار دارند، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که تحقیقات بر روی میکرو پهپادهای الکتریکی کممصرف با زمان بیشتر پرواز را دستور کار قرار دهیم.
ایشان در ادامه سخنان خود ضمن بیان دستاوردهای با ارزش این تیم پژوهشی چنین بیان کرد: کار بر روی هواپیماهای فوق سبک با موتورالکتریکی، هم در گنجایش دانشگاه بود و هم هزینه کمتری در برداشت و هم اینکه کمتر در کشور به این نوع پهپادها پرداخته بودند، بنابراین سعی کردیم با دانشجویان به این حوزه ورود کنیم که خوشبختانه توانستیم گامهای خوبی برداریم.
دکتر دودمان تیپی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی کرمانشاه در پایان سخنان خود با تأکید بر توانمندی های این دانشگاه در حوزه پهپاد اظهار داشت: در حال حاضر تیم تحقیقاتی دانشگاه در کلاسهای مختلفی کار انجام داده، نخستین کلاسی که کار بر روی آن صورت گرفت هواپیمای برز با طول بال چهار متر و وزن 11 کیلوگرم با 2 ساعت پرواز است که به تعداد 10 نمونه از آن نیز ساخته شده است.
کلاس بعدی پس از برز، هواپیمای هما با طول بال چهار متر و وزن 3.5 کیلوگرم و ساعت پرواز هشت ساعت است که به دوربین اپتیکی با بزرگنمایی مناسب و دوربین حرارتی و دید در شب مجهز است، از این نوع پهپادها به عنوان هواپیماهای نظارتی استفاده میکنند.
کلاس دیگری که کار بر روی آنها صورت گرفت پهپاد دست پرتاب فرزام با طول بال 2 متر، وزن پنج کیلوگرم و ساعت پرواز یک ساعت است.
بعد از این کلاس نیز به ساخت هواپیمای میلاد با طول بال یک متر، وزن سه کیلوگرم و ساعت پرواز 45 دقیقه پرداختیم که این نوع پهپاد در کلاس میکرو پهپادها به حساب میآید. ما همچنین در صورت وجود امکانات بیشتر قادر به توسعه تیم پژوهشی پهپاد هستیم؛ دور نمای ایدهالی برای حوزه پهپاد در نظر داریم که امیدواریم مسؤولان توجه بیشتری داشته باشند تا این آرمان محقق شود.