یکشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۱

اخبار دانشگاه

مشاهده همه
۱۴۰۱/۰۸/۰۱

💬مصاحبه با عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی کرمانشاه و استاد تراز بین المللی دکتر بهزاد قنبری

دکتر بهزاد قنبری دانشیار ریاضی کاربردی گروه علوم پایه دانشگاه صنعتی کرمانشاه و دانش آموخته دکتری تخصصی ریاضی کاربردی می باشد. در کارنامه فاخر علمی و پژوهشی ایشان نه تنها به عنوان پژوهشگر برتر کشوری شناخته شده است بلکه می توان نام این عضو جوان هیأت علمی را در فهرست دانشمندان یک درصد پراستناد دنیا نیز مشاهده کرد.

 

دکتر بهزاد قنبری در مصاحبه خبری خود با روابط عمومی دانشگاه صنعتی کرمانشاه:

 

💢-آقای دکتر لطفا به عنوان اولین سوال، توضیحی در مورد بیوگرافی و سوابق علمی خود ارائه فرمائید؟

 

 بنده عضو هیأت علمی و دانشیار ریاضی کاربردی گروه علوم پایه دانشگاه صنعتی کرمانشاه، متولد سال 1363 در شهرستان کرمانشاه هستم. دانشگاه‌های محل تحصیل من در مقطع کارشناسی، دانشگاه کردستان و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز دانشگاه گیلان بوده است. همچنین دوره فرصت مطالعاتی تحقیقاتی خود را در دپارتمان ریاضی دانشگاه لیورپول انگلستان گذرانده‌ام. پس از اتمام تحصیلات از سال 1391 به عنوان عضو هیأت علمی گروه علوم پایه دانشگاه صنعتی کرمانشاه مشغول به خدمت هستم. در هفته پژوهش سال 1400 جمهوری اسلامی ایران با انتخاب وزارت علوم به عنوان پژوهشگر برتر کشوری در گروه علوم پایه معرفی شدم. همچنین، در سال 1401 نیز وارد لیست یک درصد برتر دانشمندان پر استناد دنیا در حوزه ریاضیات شده‌ام.

 

💢- درباره ی زمینه فعالیت ‌های خود توضیح بفرمایید .

 زمینه ­‌تحقیقاتی اصلی بنده شامل بررسی روش‌های تحلیلی و عددی در حل معادلات دیفرانسیل و کاربرد‌های آن‌‌ها در زمینه‌‌های مختلف مهندسی می‌باشد.

 

💢- چه كتاب ‌ها و مقالاتي از شما منتشر شده است؟

  تا کنون موفق به چاپ ۱16 مقاله ISI در مجلات معتبر بین­ المللی و تالیف یک کتاب فارسی و چندین فصل از کتاب‌های بین المللی شده‌­ام. علاوه ­بر این، در چندین کنفرانس و همایش ­‌ داخلی و بین ­المللی نیز شرکت داشته‌ام. 

 

💢- اکنون خود را در چه جایگاهی ارزیابی می کنید ؟

 گستره‌ی دنیای علم و دانش همانند اقیانوسی ژرف، بی انتها و نا شناخته است. اصولا یکی از ویژگی‌‌های علم این است که افراد با گذران سالیان متمادی تحقیق و علم آموزی به این درجه از شناخت می‌رسند که دانسته‌‌هایشان در مقابل نادانسته‌‌هایشان بسیار ناچیز است. با این وجود، همواره باید در مسیر کسب دانش گام برداشت و دانش خود را بالا برد. 

 

💢- به نظر شما چه مشكلاتي در امر پژوهش وجود دارد؟

پیمودن مسیر کسب دانش و انجام پژوهش‌‌های جدید خود مسیری پر استرس، پر چالش و عموما زمان بر است. از این رو انجام پژوهش ذهن آرام و عاری از دغدغه‌‌های روزمره را طلب می‌کند. قریب به اتفاق کار‌های پژوهشی بنده حاصل فعالیت‌‌های مشترک با پژوهشگران خارجی مقیم کشورهایی نظیر ترکیه، کانادا، آفریقای جنوبی، چین، مکزیک، الجزایر، ایتالیا و پرتغال است. متاسفانه همواره شاهد هستم که میزان حمایت‌‌ از پروژه‌‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌های ما در مقایسه با حمایت‌های موسسات آن پژوهشگران غیر قابل قیاس است. مسلما منظور از حمایت، صرفا جنبه مالی و بودجه‌ای مسئله مطرح نیست، بلکه بیشتر به جنبه انگیزشی موضوع مربوط است.

 

 

💢- رفع موانع و مشکلات پژوهشی کشور چگونه ممکن است؟

خوشبختانه در کشور ما استعداد‌های برتر بسیاری در حوزه‌های گوناگون پژوهشی وجود دارد که توانسته اند پژوهش‌هایی در لبه دانش همتراز با قوی ترین موسسات پژوهشی دنیا ارائه دهند. این موضوع وظیفه را برای تصمیم سازان و مسولین امر در سطح دانشگاه، استان و کشور سنگین تر می‌کند. باید پژوهشگران را در سطوح اصلی امور مربوط به حل مشکلات روز جامعه قرار داد. پژوهشگران نباید در اتاق‌هایشان در دانشگاه‌‌ها در حاشیه قرار گیرند؛ بلکه باید به آن‌ها و نظراتشان در اداره امور و تصمیم سازی‌ها به طور واقعی (نه تشریفاتی و فرمالیته) بها داد و البته به همین میزان از آن‌‌ها مسولیت طلب شود. بخش عمده مشکلات جامعه‌ی ما تا برطرف نشدن این خلا‌ها پا برجا خواهند ماند.

 

💢- چه شاخص‌‌هایی موجب موفقیت شما در عرصه پژوهش و انتخاب شما شد؟

تلاش و توکل مستمر، لذت بردن از انجام پژوهش و نیز اشتیاق به کشف حقایق جدید همواره از ضروریات اصلی یک پژوهشگر در پیمودن مسیر پژوهش است که بحمدلله در مورد بنده نیز این موارد بسیار تاثیر گذار بوده اند.

 

💢- پژوهشگران برتر دانشگاه بر اساس چه معیار ‌هایی انتخاب می شوند؟

 پژوهشگران برتر دانشگاه هر ساله بر اساس آئین ­نامه انتخاب پژوهشگران برتر عضو هیأت علمی انتخاب می‌­شوند. در این آئین ­نامه شاخص‌­‌های پژوهشی مانند امتیاز مقالات، طرح­‌‌های پژوهشی، کتب، ثبت اختراعات، فعالیت­ ‌های فناورانه و ... عضو هیأت علمی متقاضی در یک سال پژوهشی بررسی و امتیازدهی می‌شود. سپس نتایج نهایی پس از داوری‌‌های لازم در شورای پژوهشی دانشگاه اعلام و افراد منتخب معرفی می‌­شوند.

 

💢- آیا در عرصه پژوهش، دانشگاه جایگاه خوبی در سطح بین‌المللی و منطق‌های به دست آورده‌ است؟

 بله، خوشبختانه با در نظر گرفتن مختصات نرم افزاری و سخت افزاری دانشگاه صنعتی کرمانشاه (شامل فاکتور‌هایی نظیر قدمت، امکانات و تعداد افراد) آمار‌های موجود نشانگر جایگاه برتر دانشگاه ما در سطح کشور، منطقه و شاید دنیا است. اما نباید از این نکته غافل شد که تداوم و حفظ این جایگاه  بمراتب از کسب آن  دشوار تر است. این موضوع وظیفه مسولان و برنامه ریزان در سطح دانشگاه و استان کرمانشاه را سنگین تر می‌کند. همه باید به این موضوع به این دید نگاه کنیم که ثمرات این برونداد‌های پژوهشی در گام نخست موفقیتی برای کشور ایران، استان کرمانشاه، دانشگاه صنعتی و در مرحله بعد برای خود آن شخص محسوب می‌شود. کسب این شاخص‌‌ها باید از انحصار نام افراد خارج شده و به صورت خروجی حاصل از تشکیل تیم‌‌های پژوهشی قوی و سیستماتیک با مشارکت افراد مختلف درآید.

 

💢- چه طرح و نقشه ای برای آینده دارید که با اهداف دانشگاه همگون باشد؟

 با توجه به جنس زمینه تحقیقاتی بنده که عمدتا از نوع پژوهش‌‌های نظری و بنیادی در علوم پایه است تلاش می­کنم تا با انجام پژوهش­‌‌های با کیفیت در ارتقای جایگاه پژوهشی و کسب مرجعیت علمی برای کشورم و دانشگاه مثمر ثمر باشم. به علاوه، بسیار خوشحال خواهم شد اگر بتوانم با انتقال دانسته­‌‌ها و تجربیات خود به سایرین، آن‌‌ها را نیز در پیمودن مسیر علمی و پژوهشی یاری نمایم.

 

💢- توصیه شما برای موفقیت جوانان، دانشجویان و پژوهشگران چیست؟

 جایگاه واقعی علم و عالم باید در سطح جامعه ما به جایگاه اصلی اش که مورد تاکید دین و شریعت ماست برگردد؛ جایی که در آن ارزش مداد علما همسنگ و چه بسا برتر از خون شهدا قلمداد شده است. متاسفانه در سالیان اخیر، جایگاه رفیع ارزش‌‌هایی از این دست در جامعه در دیدگاه عموم دستخوش تغییر شده و این نباید در ذهن و تصمیمات دانشجویان تاثیرگذار باشد. هیچ موفقیتی مخصوصا در زمینه‌های علمی و پژوهشی حاصل نمی‌شود مگر این که تلاشی بی وقفه و خستگی ناپذیر، و برنامه ریزی مدون در پس آن موفقیت صورت نگرفته باشد. بی انگیزگی و نا امیدی بدترین آفت در ذهن هر فرد مخصوصا دانشجویان است. دوران دانشجویی که مصادف با دوران جوانی در زندگی هر شخص است باید بهتر زمان برای یادگیری، کسب تجربه و برنامه ریزی برای پیشرفت در کل زندگی فرد باشد. تسلط علمی شخص بر واحد‌های درسی اخذ شده در دانشگاه مخصوصا دروس مقطع کارشناسی تاثیر مستقیمی بر تقویت زیربنای بنیه علمی و پژوهشی آن فرد در آینده دارد. به علاوه، یادگیری زبان انگلیسی (که زبان غالب متون در تحصیلات تکمیلی است) و نیز تسلط بر نرم افزار‌های تخصصی در هر رشته نیز کمک شایانی به موفقیت پژوهشی فرد خواهد کرد.

 

💢- و کلام آخر چنانچه درد و دلی دارید بفرمایید.

از شما برای هماهنگ کردن این گفتگو سپاسگزارم. امیدوارم همواره شاهد موفقیت ‌های روزافزون همکاران و دانشجویان عزیز دانشگاه صنعتی کرمانشاه باشیم.

 

 

باسپاس از

دکتر بهزاد قنبری دانشیار ریاضی کاربردی گروه علوم پایه دانشگاه صنعتی کرمانشاه

پاییز 1401

 

سوالی دارید؟