نسخه آزمایشی
یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸

اخبار دانشگاه

مشاهده همه
۱۳۹۸/۰۶/۱۵

مصاحبه با دکتر رضا همتی، پژوهشگر برتر دانشگاه صنعتی کرمانشاه و حائز عنوان یک درصد دانشمند برتر دنیا در حوزه مهندسی

آقای دکتر به عنوان اولین سئوال، لطفا خود را کمی مشروح تر برای مخاطبین محترم این گزارش معرفی کنید و پیشنیه تحصیلی و فعالیت های پژوهشی خود را بفرمایید.

بنده در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان شاگرد اول گروه مهندسی برق فارغ التحصیل شده ام. همچنین علاوه بر فعالیت آموزشی ، سابقه کار صنعتی و اجرایی را نیز دارم. در سال های دانشجویی و دوران پس از فارغ التحصیلی سابقه حدود 6 سال کار در شرکت های پیمانکار و مشاور بخش خصوصی در شهرستان های عسلویه، جم، بندرعباس، استان خوزستان، ایلام و کرمانشاه را دارا می باشم.

همچنین حدود 10 سال است عضو سازمان نظام مهندسی کرمانشاه می باشم و در بخش طراحی و نظارت پروانه اشتغال بکار داشته و مشغول فعالیت هستم.

در زمینه پژوهشی نیز تقریبا از سال دوم کارشناسی ارشد شروع به فعالیت پژوهشی نمودم و حدود 12 سال است در زمینه های مختلف تحقیقاتی فعالیت پزوهشی دارم.

 

دلیل انتخاب شما به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه صنعتی کرمانشاه چیست؟

در زمینه انتخاب پژوهشگر برتر معمولا سوابق پژوهشی شخص بررسی می شود که این موارد شامل مقالات چاپ شده، کتاب های چاپ شده، شرکت در کنفرانس های بین المللی، جذب گرنت برای دانشگاه، ثبت اختراع داخلی و بین المللی و سایر موارد می باشد. در این راستا اشخاص با امتیاز بیشترهر ساله  به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه انتخاب می شوند. بر همین اساس، بنده هم در طی سه سال گذشته، هر سال جزو پژوهشگران برتر انتخاب شده ام.

 

محور اصلی مقالات مورد پژوهش شما در چه رابطه ای بوده است؟

مقالات معمولا در چند زمینه مختلف ارائه می شوند که می توان محورهای اصلی را بحث های انرژی های نو و تجدید پذیر، ذخیره سازهای انرژی و بهره برداری سیستم های قدرت دانست.

 

دلیل اصلی شما برای انتخاب این موضوعات جهت انجام پژوهش چیست؟

این موضوعات تقریبا زمینه های کاری جدید در تمام دنیا هستند و اینده صنعت، اقتصاد و زندگی انسان ها بستگی به وجود منابع جدید انرژی برای جایگزینی منابع قدیمی دارد، چرا که منابع سنتی مثل نفت و گاز به سرعت در حال اتمام هستند و بشر نیاز به جایگزینی منابع جدید انرژی دارد. در این راستا اکثر کشورهای جهان شروع به سرمایه گذاری و تحقیق بر روی یافتن منابع جایگزین انرژی نموده اند. تقریباً امروزه بحث های بهره برداری و مدیریت انرژی یک قسمت جدایی ناپذیر از شبکه های برق شده اند.

 

شما تا کنون چندتا مقاله ارائه داده اید؟

حدود 100 مقاله.

 

لطفا مختصری در مورد طرح های پژوهشی که داخل و خارج از دانشگاه به انجام رسانید و یا در دست اقدام دارید توضیح دهید.

اینجانب در طرح های پژوهشی مختلفی در شرکت های برق منطقه ای و شرکت توزیع استان اصفهان همکاری نموده ام. در استان کرمانشاه هم در چندین طرح پژوهشی مختلف در داخل و خارج دانشگاه همکاری داشته ام. اکثر طرح های پزوهشی در زمینه کنترل و بهره برداری شبکه های برق بوده است.

همچنین در حال حاضر در یک طرح پژوهشی بین المللی در رابطه با بهره برداری خودروهای الکتریکی با همکاری دانشگاه های دوحه قطر، کبک کانادا و کومبرا پرتغال مشغول همکاری هستم. محل اجرای این طرح شهر دوحه در کشور قطر می باشد.

 

 

تا چه اندازه با دانشگاه های خارج از کشور در ارتباط هستید؟

با دانشگاه های مختلفی همکاری آموزشی و پژوهشی داریم و با اساتید آنجا مشغول انجام امور پژوهشی هستیم. در این راستا با دانشگاه هایی در کشورهای پرتغال، اسپانیا، کانادا، قطر، انگلستان، ایتالیا مشغول انجام امور پژوهشی هستیم. با توجه به ارتباط موجود، امکان تبادل دانشجو و استاد با این دانشگاه ها در قالب فرصت مطالعاتی یا بازدید کوتاه مدت برای گروه برق دانشگاه صنعتی کرمانشاه وجود دارد.

 

در انجام پژوهش ها با چه مشکلاتی روبرو شدید؟

با توجه به اینکه ما اساتید آموزشی-پژوهشی هستیم لذا باید تقریبا 60 تا 70 درصد زمان خود را صرف امور آموزشی نماییم. پس می توان گفت تقریبا بزرگترین مشکلی که در راستای پژوهش برای ما وجود دارد کمبود وقت می باشد. در بسیاری کشورها اساتید تحت عنوان محقق فعالیت می کنند لذا تمام وقت آنها صرف پژوهش می شود که طبعا نتایج بهتری خواهد داشت. البته بنده خودم به کار آموزشی علاقه دارم و تمایلی ندارم صرفا کار پژوهشی انجام دهم. مشکل دیگری که وجود دارد عدم وجود دانشجویان دکتری در دانشگاه ما می باشد. چون دانشجوی دکتری می تواند در امور پژوهشی مثل یک دستیار پژوهشی به استاد کمک کند.

در نهایت از لحاظ وجود آزمایشگاه های تحقیقاتی، نه تنها دانشگاه ما بلکه تقریبا تمام دانشگاه های کشور ضعیف هستند و تقریبا می توان گفت که ما در زمینه برق قدرت حتی یک مرکز تحقیقاتی پیشرفته و کامل در کشور نداریم.

 

فعاليت هاي پژوهشي شما در يكسال گذشته كه منجر به انتخاب شما به عنوان نفر اول شده چه بوده است؟

بیشتر در زمینه چاپ مقالات و همکاری با دانشگاه های خارجی بوده است. البته یک مورد کتاب هم چاپ نموده ام.

 

نقش تحصیلات عالی شما در امر پژوهش چیست؟

واقعیت این هست که برای تبدیل شدن به یک محقق موفق، لازم است شخص تحصیلات اکادمیک را حتما گذرانده باشد و پایه های تئوری، علمی و آموزشی خود را تقویت نماید. سپس چنین شخصی می تواند در پژوهش موفق شود. من همواره به دانشجویان توصیه می نمایم که اگر میخواهید در پژوهش موفق شوید باید حتما در آموزش موفق باشید و هیچوقت از امور آموزشی بخاطر انجام پژوهش غفلت نکنید. مخصوصا دانشجویان کارشناسی که در ترم های پایین تحصیل می نمایند به هیچ عنوان توصیه نمی شود درگیر پژوهش شوند چرا که یادگیری اصول رشته ای که درس می خوانند ضروری تر می باشد. نگاهی به پژوهشگران برجسته جهانی و ایرانی نشان می دهد که اکثر افراد موفق در پژوهش در زمینه آموزش هم بسیار موفق بوده اند و اکثرا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد یا شاگرد اول بوده اند یا جزو سه نفر برتر کلاس بوده اند.

در واقع کسی که از لحاظ آموزشی خود را تقویت نکند اصولا امکان اینکه تبدیل به یک پژوهشگر قوی شود وجود ندارد مگر در موارد بسیار استثنائی. معمولا افرادی که تحصیلات اکادمیک را نگذرانده باشند و یا به صورت خیلی اصولی دروس را پاس نکرده باشند، در فضای پژوهش همواره با مشکل مواجه هستند و بعلت عدم آشنایی با اصول و مبانی رشته خود امکان ارائه ایده جدید و تئوری جدید ندارند.

دقت نمایی پژوهش با صنعت و بازار کار تفاوت دارد. شاید یکنفر در آموزش موفق نباشد اما در بازار کار و صنعت موفق شود که نمونه این امر در جهان و ایران وجود دارد. اما در پژوهش چنین امری وجود ندارد و امکان تبدیل شدن به یک دانشمند و پژوهشگر کلاس جهانی بدون آشنایی و تسلط به اصول آموزشی و علمی غیر ممکن است.

 

ضمن عرض تبریک مجدد به شما به جهت  موفقیت بزرگ اخیرتان  که قرار گرفتن نام جناب عالی در فهرست یک درصد دانشمندان برتر دنیا بود در همین راستا لطفا توضیح دهید که کلا  فهرست یک درصد دانشمندان برتر دنیا چیست و شما چگونه به این موفقیت چشم گیر دست پیدا کردید؟

با تشکر از لطف شما. در رابطه با یک درصد دانشمندان برتر دنیا، معمولا هر ساله لیست یک درصد دانشمندان برتر جهان توسط موسسه Clarivate Analytics اعلام می شود. این لیست شامل دانشمندان و محققینی است که در طی 10 سال گذشته مقالات چاپ شده آنها بیشترین تعداد ارجاع را داشته است. بر همین اساس بنده این افتخار را داشتم که در لیست یک درصد دانشمندان برتر دنیا در کنار بزرگترین دانشمندان جهان قرار بگیرم.

 

چگونه افراد می توانند وارد فعالیت های پژوهشی شوند؟

همانطور که قبلا بیان شد برای ورود به عرصه پژوهش هیچ راهی جز مطالعه و فعالیت علمی- آموزشی وجود ندارد. ابتدا شخص باید تحصیلات اکادمیک کارشناسی و کارشناسی ارشد را با نمرات عالی و معدل بالا پاس نماید. سپس با یادگیری نرم افزارهای تخصصی، زبان های برنامه نویسی و زبان انگلیسی می تواند فعالیت خود را تحت نظارت یک استاد شروع نماید.  

 

ضمن تشكر از وقتي كه در اختيار ما قرار داديد، در پايان اگر صحبت خاصي برای دانشجویان و جامعه ی دانشگاهیان داريد، بفرماييد.

با تشکر از وقتی که در اختیار بنده قرار دادید. توصیه به دانشجویان این هست که در علم و آموزش و پژوهش دنبال راه های میان بر و سریع نباشند و چنین چیزی در عرصه علم وجود ندارد. تنها را موفقیت علمی برنامه ریزی بلند مدت و مطالعه و آموزش با کیفیت بالا می باشد. برنامه ریزی کوتاه مدت هم لازم هست ولی طبعا در کوتاه مدت نمی توان موفق شد. اگر هدف تبدیل شدن به یک پژوهشگر و یا دانشمند در کلاس جهانی هست باید دیدگاه شخص عوض شود و زمان خود را وقف این راه نماید. واقعیت این هست در این زمینه مانند کلاس کنکور و کلاس تقویتی و سایر کلاس ها و دوره هایی که ما هر روزه تبلیغات آنها را می بینیم، امکان اینکه شخصی به صورت کوتاه مدت چند دوره شرکت کند و سپس موفق شود وجود ندارد. برای پیشرفت در این راه باید شخص عمر خود را در کتابخانه ها و ازمایشگاه ها گذراند و هیچ راه دیگری وجود ندارد.

 

 

 

موفق باشید

رضا همتی

کرمانشاه  

12 شهریور 98

 

سوالی دارید؟